کد خبر: 18667750
تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 دي 1394
خانه » سایت های خبری » البرزبان » جایزه اسکار و پشت صحنه آن
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

مجسمه اسکار توسط طراح آن به شکل یک شوآلیه (شوآلیه به سرباز یا جنگجوی حاضر در جنگهای صلیبی ضد اسلام یا جنگیده با مسلمانان و سرزمین های اسلامی می گفتند) ساخته شد و نام اسکار از نام عموی ارشیویسیت آکادمیِ خانم مارگریت گرفته شده است.

به گزارش چی 24 به نقل از البرزبان:

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان آکادمی اسکار با عنوان آکادمیِ هنرها و علوم سینما در سال ۱۹۳۵ در آمریکا پایه گذاری شد. مدتی بعد اعضای آن به این فکر افتادند که جایزه ای تعیین کنند تا بتوانند از دست اندرکاران سینما در رشته های مختلف توسط همکاران خود تقدیر کنند.

مجسمه اسکار توسط طراح آن به شکل یک شوآلیه (شوآلیه به سرباز یا جنگجوی حاضر در جنگهای صلیبی ضد اسلام یا جنگیده با مسلمانان و سرزمین های اسلامی می گفتند) ساخته شد و نام اسکار از نام عموی ارشیویسیت آکادمیِ خانم مارگریت گرفته شده است.

این جایزه از سال ۱۹۲۹ اهدا می شود. مراسم اسکار که همه ساله در اواخر اسفند ماه برگزار می شود یکی از معتبر ترین مراسم های سینمایی جهان به ویژه آمریکاست که از سوی یکی از مهم‌ترین سازمانهای سینماییِ آمریکا یعنی آکادمی هنرها و علوم سینمایی برپا می شود که متاسفانه اهداف سیاسی دارد و حتی برندگان آن توسط گردانندگان کارتل های سینمایی صهیونیستی تعیین شده و این موضوع در موارد زیادی به اثبات رسیده است.

این مراسم هر ساله توسط شبکه های مختلف تلویزیونی، کانال های ماهواره ای و دیگر رسانه های جمعی برای انبوهی از جمعیت هنری و سینمایی و علاقمندان آن پخش می شود.

آکادمی اسکار از ۸۳۰۵ عضو تشکیل شده است که نوعا دست اندرکار سینما می باشند. بازیگران سینما بیشترین تعداد داور را دارند. تعداد انها ۱۳۱۱ نفر می باشد که در میان آنها هر گونه دیدگاهی حضور دارد از جمله طرفداران برتری نژادی، هم جنس گراها و ...

رشته هایی که در این مراسم جایزه می گیرند عبارتند از:

بهترین فیلم بهترین فیلم زبان خارجی با زیرنویس
بازیگر نقش اول مرد بازیگر نقش اول زن
بازیگر مکمل مرد بازیگر مکمل زن
کارگردانی بهترین فیلمنامه اورژینال و غیر اقتباسی
فیلمبرداری بهترین فیلمنامه اقتباسی
تدوین کارگردان هنری
طراح لباس گریم
بهترین موزیک متن بهترین ترانه
بهترین صداگذاری بهترین تدوین صدا
جلوه های ویژه انیمیشن
انیمیشن کوتاه نامزد مستند کوتاه و مستند سینمایی

در بین این جوایز مهمترین آنها بهترین فیلم، بهترین فیلم زبان خارجی(بازیرنویس)، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه اورژینال (غیر اقتباسی) و بهترین فیلمنامه اقتباسی و برگرفته از متون ادبیات دراماتیک همچون رمان ها و ... است.

این مراسم تا سال ۲۰۱۵ به تعداد هشتاد و هفت دوره برگزار شده است. در دوره هشتاد و چهارمین آن جایزه بهترین فیلم خارجی زبان، به فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی تعلق گرفت. این تنها اسکار سینمای ایران در قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

در اینجا به بعضی از آمارهای اسکار اشاره می نماییم:

تنها زن برنده ی جایزه بهترین کارگردانیِ اسکار خانم کاترین بیگلو می باشد که ایرانی الاصل می باشد. او همسر کارگردان صاحب نام امریکایی جیمز کامرون است. کمپانی والت دیزنی و خود او رکورد دار دریافت جایزه اسکار می باشد. او که خود کارگردان و تهیه کننده اثار سینمایِی پویا‌نمایی (انیمیشن) می باشد به تنهایی دارای ۲۳ جایزه است. علاوه بر ان هم جایزه افتخاری آکادمی را دریافت داشته است. آثار انیمیشن والت دیزنی نوعا در حمایت از حکومت و تفکر امریکا ساخته شده است. نمونه آن : آثاری چون شیر شاه با محوریت جنگ سرد در آمریکا و شوروی سابق، یا میکی ماوس همان موش قهرمانی که کارهای بزرگ انجام می دهد و این موش همان نماد صهیونیسم است.

پارک دیسنی لند آمریکا که از دکورهای فیلم های این کمپانی و دیگر کمپانی ها بهره می برد یکی از جذابیت های امریکا و هالیوود برای گردشگرانی است که از آمریکا دیدن می نمایند.

فیلم سینمایی بن هور به کارگردانی ویلیام وایلر اولین رکورد دار کسب جوایز اسکار با ۱۱ جایزه است این فیلم در اسکار ۱۹۵۹ شرکت کرد.

این رکورد ابتدا در سال ۱۹۹۷ توسط فیلم تایتانیک ساخته جیمز کامرون تکرار شد. اصل سوژه کشتی تایتانیک اعلام مبارزه با خدا و قدرت لایزال خداوند بود که برای بار چندم توسط این کارگردان ساخته شد این فیلم توانست تعداد ۱۱ جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد.

درسال ۲۰۰۳ این رکورد با فیلمهای سه گانه ارباب حلقه ها تکرار شد که کارگردان آن پیتر جکسون می باشد . این کارگردان که برای صهیونیست ها فیلم می سازد، این سه فیلم را به نفع صهیونیست با محوریت بمب اتمی ساخته است.

هم چنین فدریکو فلینی کارگردان مطرح و روشنفکر ایتالیایی با دریافت ۴ جایزه اسکارِ فیلم غیر انگلیسی زبان، رکورد دار است.

کارگردان رکورد دار شرکت در اسکار از ایران در بخش بهترین فیلم خارجی زبان آقای مجیدی است که سابقه ۵ بار حضور در اسکار را دارد. او در اسکار ۲۰۱۶ هم با فیلم محمد رسول اله(ص) به رقابت با دیگر فیلم های خارجی زبان می پردازد.

یک نفر از برندگان جایزه فیلمنامه ی اسکار برنده نوبل نیز بوده است. در ۱۹۲۵ او جایزه نوبل را دریافت می کند و در اسکار ۱۹۳۸ بخاطر بهترین فیلمنامه اقتباسی جایزه اسکار را دریافت داشت. چارلی چاپلین که بخاطر دیدگاه سوسیالیستی خود از آمریکا اخراج شده بود هم در سال ۱۹۷۲ و در آستانه ۸۲ سالگی بعنوان یک کمدین بزرگ یک جایزه اسکار افتخاری دریافت نمود. بسیاری از هنرمندان لحظه دریافت جایزه او را عاطفی ترین لحظه در تاریخ اسکار نامیدند.

در سال ۱۹۷۸ فیلم جنگ ستارگان ساخته جورج لوکاس موفق به کسب ۷ جایزه در رشته های مختلف شد.
بازیگران مختلف زن و مردِ رکود دار تاریخ اسکار در دریافت جایزه به ترتیب زیر است:
کیت وینسلت هولی هافتر
چارلز ترون هال پری
گلندا جکسون کوبا گودینگ
فای درنان گرینس پالترو
فوندا کوین اسپیسی
جولی کریستی جولیت بینوچه
راچل ویسفر جسیکا لانگ
کریس کوپر

این بازیگران غالبا در فیلم هایی با صحنه های غیر اخلاقی و با بدن برهنه بازی کرده اند و حتی در موقع گرفتن جایزه نیز برهنه بوده اند.

درباره کارگردانان حاضر در اسکار هم می توان گفت کارگردانانی که در اسکار جایزه گرفته اند دیدگاه های مختلفی داشته اند: اهداف آنها ساختن فیلم برای صهیونیست ها و ... بوده است. از جمله ی آنها استیون اسپیلبرگ، پیتر جکسون و دیوید لین و یا کارگردان هایی که شیطان پرست هستند و جایزه گرفته اند مانند رولن پیروشکی. همچنین کارگردان هایی که معتقد به برتری نژادی هستند مانند جان فورد. یا کارگردانانی که سیاسی هستند و به نفع حکومت امریکا فیلم می سازند مانند اولیور استون که فیلم جی اف کی اثر معروف اوست. همچنین کارگردان هایی که به نفع حکومت آمریکا و بر علیه انقلابها در جهان فیلم ساخته اند مانند الیا کازان که ساخته معروف زنده باد زاپاتا می باشد.

لازم به ذکر است اخلاق انسانی از جمله مباحث مهم فراموش شده در اسکار است. در دو مراسم برگزاری اسکار مجری که معمولا از بازیگران مطرح انتخاب می شود همجنس گرا بوده است. علاوه بر آن مجری مرد آخرین مراسم اسکار در یکی از بخش ها به مدت ۲۰ دقیقه برهنه در مقابل تریبون به اجرای مراسم پرداخت.

گفتنی است در هشتاد و پنجمین دوره اسکار فیلم ضد ایرانی ارگو جهت اهداف راهبردی سیاسی و فرهنگی امریکا برنده چند جایزه شد. در آن سال یعنی ۲۰۱۳ که ایران اسکار را تحریم نموده بود، این فیلم جایزه بهترین فیلنامه اقتباسی و بهترین تدوین را دریافت نمود. این فیلم داستان چند امریکایی از سفارت سابق آمریکا است که با همکاری سفارت و سفیر کانادا موفق می شوند پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران خارج شوند. طبعا داستان و مواضع ان تخیلی است و واقعیت ندارد. جالب است برای اولین بار جوایز این فیلم از درون کاخ سفید و توسط میشل اوباما همسر رئیس جمهور و نه در هتل برگزاری مراسم و از طریق ویدئو کنفرانسی اعلام گردید.

در سال ۲۰۱۰ و دوره هشتاد و دوم اسکار، دو فیلم رقابت داشته، فیلم مهلکه یا قفسه درد ساخته کاترین بیگلو که موضوع حضور نظامی امریکا در عراق را توجیه کرده و کشتار این سربازان در آنجا را برعکس تصویر می نمود. این فیلم با دخالت سردمداران فرهنگی وسیاسی آمریکا جایزه بهترین کارگردانی و بهترین جایزه فیلمنامه غیر اقتباسی را برد و همچنین بهترین تدوین را. این فیلم در مقابل فیلم آواتار با هزینه ۳۰۰ میلیون دلاری که ساخت آن دوازده سال طول کشید بود و به دلیل مخالفت با نظامی گری جرج بوش در خاورمیانه و سیاستهای آمریکا مورد بی مهری قرار گرفت و جوایزی که از نظر ساخت، کارگردانی و دیگر موارد حق این فیلم بود به دیگر آثار داده شد، قرار گرفت.

در طول تاریخ برگزاری اسکار دو نفر جایزه اسکار را به دلیل اعتراض به سیاستهای حکومت آمریکا دریافت نکردند و آن را رد کردند. ابتدا رودسی تایگر بازیگر یهودی سینمای آمریکا بود که بدلیل ظلم حکومت به سیاهان این جایزه را نگرفت و دومین نفر مارلون براندو بازیگر صاحب نام بود که بدلیل کشتار سرخپوستان توسط حکومت آمریکا جایزه خود را نگرفت.

در مجموع در نگاه استراتژیست های آمریکا و صهیونیستها اسکار، جایزه آن و سینمای پر قدرت هالیوود، ابزاری برای دنبال کردن اهداف فرهنگی آنها می باشد و در عین حال که تشکیلات کامل و فنی و علمی آن فعال است در مواقع مورد لزوم تمام مقتضیات فنی و حرفه ای کنار گذاشته می شود تا اهداف فرهنگی و هنری و مورد القای سردمداران امریکا تامین گردد. این موضوع همان جوهره و پشت صحنه اصلی اسکار برای دست اندرکاران سینمای غیر آمریکایی و ایرانیان می باشد و به همین دلیل بایستی در حضور آثار کشور ما در اسکار دقت خاصی شود.

 

منبع: ایران اسلامی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین